paideianet.gr Η σελίδα της Αυτόνομης Παρέμβασης Εκπαιδευτικών

Text size
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΡΑ. ΟΜΙΛΙΑ ΘΟΔΩΡΗ ΜΠΑΛΤΑ στην 86η Γ.Σ ΔΟΕ

ΕΡΑ. ΟΜΙΛΙΑ ΘΟΔΩΡΗ ΜΠΑΛΤΑ στην 86η Γ.Σ ΔΟΕ

E-mail Εκτύπωση PDF

ΘΟΔΩΡΗΣ  ΜΠΑΛΤΑΣ.από τον Η’ ΣΥΛΛΟΓΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Ελευθερίου Κορδελιού- Ευόσμου) , εκλεγμένος με την Ριζοσπαστική Ενωτική Κίνηση, μέλος της ΕΡΑ.


baltas

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, με χαρά βλέπω ότι υπάρχει στο κεντρικό πανό που έχει βγει για τη φετινή 86η Γενική Συνέλευση ο αριθμός 14. Και το λέω αυτό γιατί, η ΕΡΑ είναι η παράταξη που εδώ και χρόνια μιλάει για 14χρονη ενιαία δημόσια εκπαίδευση την οποία δεν την τεμαχίζει σε 2χρονη «προσχολική αγωγή» και 12χρονο δημόσιο σχολείο. Δυστυχώς το Δ.Σ. της ΔΟΕ αλλά και η θέση άλλων  παρατάξεων αυτό κάνουν: Βάζουν τελεία μετά τη δίχρονη προσχολική αγωγή και ξεκινούν με κεφαλαίο μιλώντας ξεχωριστά για το Δημοτικό το Γυμνάσιο και το Λύκειο και μόνο αυτά περιλαμβάνουν στο 12χρονο υποχρεωτικό δημόσιο σχολείο.

Αυτός ο διαχωρισμός του Νηπιαγωγείου από το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο καθώς και των συναδέλφων Νηπιαγωγών από τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς δε μπορεί να συνεχιστεί. Επειδή η σκέψη μας πρέπει να εναρμονίζεται με τον λόγο, καλούμε όλες τις παρατάξεις να συμφωνήσουμε  η διεκδικητική μας πρόταση να είναι η εξής μια και ενιαία: 14χρονη υποχρεωτική Δημόσια εκπαίδευση, 2 χρόνια στο νηπιαγωγείο 6 στο Δημοτικό και 3 συν 3 αντίστοιχα στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο.

Συνάδελφοι και συναδέλφισσες εκτός από τη διεκδίκηση 14χρονου υποχρεωτικού δημόσιου σχολείου θέλω να σταθώ και στο περιεχόμενο αυτού του σχολείου, στο τι σχολείο θέλουμε, να μιλήσουμε για τις προθέσεις και τους σκοπούς της εκπαίδευσης, να μιλήσουμε για την ανάγκη εκπλήρωσης των δυο μεγάλων υποσχέσεων της Παιδαγωγικής: η εκπαίδευση και το σχολείο να κάνει καλύτερους ανθρώπους, μορφωμένους, αλλά και μέσω της εκπαίδευσης να  ζήσουν μια καλύτερη ζωή. Γι’ αυτό ακριβώς  είναι παιδαγωγική πράξη η διεκδίκηση πολιτικών σε Ελλάδα και Ευρώπη που να υλοποιούν αυτές τις δυο μεγάλες υποσχέσεις.

Είναι ανάγκη να μιλήσουμε για τις κατευθύνσεις στην εκπαίδευση μιας και μέσω αυτής καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό και το μελλοντικό  κοινωνικοοικονομικό τοπίο, η πορεία των οικονομικών σχέσεων, οι διαμορφούμενες τάσεις στην κουλτούρα των νέων ανθρώπων, των αυριανών πολιτών. Δεν θέλουμε την  εκπαίδευση ανάθημα στο βωμό του κέρδους και της αγοράς ,αλλά μια εκπαίδευση που θα στοχεύει στη χειραφέτηση στην κριτική σκέψη και στάση, στην ολόπλευρη γνώση, στη μόρφωση. 

Να μιλήσουμε για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Δεν μπορεί πχ τα μεταπτυχιακά, τα τελευταία 25 χρόνια στην Παιδαγωγική, στη συντριπτική πλειοψηφία τους να σχετίζονται κυρίως με τη διδακτική μετατροπή και μόνο, με το πώς θα επιτευχθούν «στόχοι μάθησης» και καθόλου με το ποιοι πρέπει να είναι αυτοί οι στόχοι, τι πρέπει να διδάσκουμε και γιατί;

 Θα συνεχίσει το σχολείο να είναι με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο, εξεταστικό κέντρο και οι μαθητές να είναι «απαντητές»;  Το λέω αυτό γιατί ο άνθρωπος ως γένος εξελίχθηκε στην πορεία των αιώνων όταν έθεσε κυρίως ερωτήματα. Στα χρόνια που διδάσκω, από τις καλύτερές μου στιγμές ήταν όταν στη διδασκαλία του ηλεκτρομαγνητισμού και αφού οι μαθητές μέσω και πειραμάτων διαπίστωσαν ότι η γη έχει μαγνητικό πεδίο, ένας μαθητής με ρώτησε: «Και γιατί κύριε η γη έχει μαγνητικό πεδίο;».

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι όσον αφορά την Ειδική Αγωγή, δεν μπορεί να υπάρχουν δυο πανεπιστημιακά τμήματα Ειδικής αγωγής που δεν κατοχυρώνουν στους συναδέλφους τον γενικό τίτλο του Παιδαγωγού, και οι ανάγκες για σπουδές στην ειδική αγωγή να μην καλύπτονται από  έναν  και ενιαίο σχεδιασμό από την πολιτεία. Όλα τα υπάρχοντα τμήματα να κατοχυρώνουν πρώτα τις σπουδές στη Γενική Αγωγή και στη συνέχεια να υπάρχει μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή δωρεάν  από το κράτος. Αυτό πρέπει να προτείνουμε και να διεκδικήσουμε.

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, έχουν ακουστεί από αυτό το βήμα και έχουν γραφεί και σε «σποτάκια»  διάφοροι χαρακτηρισμοί για την ΕΡΑ εμπνευσμένοι από τη γραμμή και τον «λόγο» των Γεωργιάδη-Πορτοσάλτε. Όσοι/ες αντιπαρατίθενται όχι με επιχειρήματα απέναντι στις θέσεις και στις διεκδικήσεις της ΕΡΑ, αλλά με χαρακτηρισμούς, έχουν κάτι κοινό: Αποσιωπούν, και δεν έχουν γράψει μισή σειρά για τα αίτια της κρίσης, γιατί έφτασε η χώρα εδώ που έφτασε. ΔΑΚΕ και ΔΗΣΥ, δεν είδαν δεν άκουσαν, ούτε για τη διαπλοκή και τη διαφθορά που υπήρξε στη χώρα , ούτε για το χρέος και το πώς αυτό δημιουργήθηκε, ούτε θυμούνται τι έγινε από το 2010, μάλλον ξέχασαν και τις απολύσεις, δεν θυμούνται τι τράβηξε ο κλάδος με την σύνδεση των μισθών με την αξιολόγηση, ξέχασαν το 15% που υποχρεωτικά θα μένανε «στάσιμοι» με την πόρτα της απόλυσης ορθάνοιχτη χιλιάδες εκπαιδευτικοί.

Δεν θα έκανα αναφορά, αλλά βλέπω αντιδράσεις. Εάν πιστεύετε, συνάδελφοι, ότι το κίνημα και το συνδικάτο μπορεί να το υποκαταστήσει οποιαδήποτε κυβέρνηση κάνετε λάθος. Δεν είναι έτσι.

Επιπλέον, όποιος/α νομίζει ότι μπορεί χωρίς να υπάρχουν ρωγμές στο πεδίο να υπάρχει ασκούσα δύναμη αποτελεσματική, πρέπει να ξαναδεί την ιστορία του κινήματος  και πότε και με ποιες συνθήκες υπήρξαν οι μεγάλες κατακτήσεις.

Εάν δεν κατανοούμε ότι χωρίς ρωγμές στο νεοφιλελεύθερο τοπίο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς αγώνα για πολιτικές μετατοπίσεις, που σημειωτέων σήμερα με τον έναν ή άλλο τρόπο όλες οι εκδοχές της Αριστεράς στην Ευρώπη μπαίνουν σε αυτή τη μάχη, τότε νομίζω αδικούμε και τους αγώνες μας και στο τέλος θα καταμετράμε ηρωικές ήττες.

Πολλά ποιήματα και λαϊκά παραμύθια ακούστηκαν από ομιλητές σε αυτή τη συνέλευση. Ακούστηκε και εκείνο με τον λύκο τον τσοπάνη και τα πρόβατα. Υπάρχει και ένα άλλο παραμύθι με τον λύκο και τα πρόβατα και τον τσοπάνη που λέει: αν επικαλείσαι τον ερχομό του λύκου μια δυο τρεις φορές και εκείνος δεν έρχεται υπάρχει περίπτωση όταν και αν έρθει να μην σε πιστέψει κανένας. Γι αυτό θέλει προσοχή, και αναφέρομαιστην αξιολόγηση και στην ευκολία με την οποία χαρακτηρίσατε αξιολόγηση την έκφραση γνώμης των εκπαιδευτικών για την επιλογή των διευθυντών. Άλλα είναι τα προβλήματα στον νόμο επιλογής στελεχών και όχι αυτό.

Είναι δυνατόν συνάδελφοι της ΔΑΚΕ και της ΔΗΣΥ να μην κάνετε την παραμικρή κριτική για τις δυο ανακοινώσεις που βγάλατε το 2015 και που χαρακτηρίζατε τη συμμετοχή του Συλλόγου Διδασκόντων στην επιλογή των διευθυντών ως αξιολόγηση; Είναι δυνατόν;

Είναι δυνατόν να μην έχει η ομοσπονδία θέση και να μην προτείνει τίποτα για τον τρόπο επιλογής των  στελεχών; Συνάδελφοι/ες της  ΔΑΚΕ και ΔΗΣΥ είναι δυνατόν να υπερθεματίζετε την απόφαση του ΣτΕ; Να γίνεστε δικαστικότεροι των δικαστών και να μην καταλαβαίνετε ότι η καθοριστική και καθολική συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιλογή στελεχών που το ΣτΕ απαγόρευσε και που δεν υπάρχουν δυστυχώς στο νέο νόμο, ήταν δημοκρατική κατάκτηση και  ενίσχυε τη δημοκρατία στα σχολεία; Είναι δυνατόν οι αιρετοί να έχουν πιο έγκυρη γνώμη για το ποιοι θα είναι διευθυντές στα σχολεία από τους εκπαιδευτικούς των σχολείων και συνδικαλιστικές παρατάξεις  να υποστηρίζουν ότι το κράτος μέσω διορισμένων συμβουλίων να αποφασίζει για εμάς χωρίς εμάς;

Η ΕΡΑ θα συνεχίσει να δίνει τη μάχη, πιστεύουμε όχι μόνη της, ώστε ο τελευταίος νόμος ν’ αλλάξει. Να υπάρξουν αλλαγές και στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τον ρόλο των στελεχών σε σχέση με αυτόν του Συλλόγου Διδασκόντων με στόχο την καθοριστική συμμετοχή του Συλλόγου διδασκόντων στην επιλογή εκπαιδευτικών για τη στελέχωση της διοίκησης της εκπαίδευσης.

Μια μικρή αναφορά για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων. Η ΕΡΑ με χαρά είδε η εκπαίδευση των προσφυγόπουλων να συμπεριλαμβάνεται  ως ξεχωριστό θέμα στην φετινή μας συνέλευση.

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, οι προσφυγικές ροές και ο αριθμός των προσφύγων που εισήλθαν στη χώρα, δεν είχε προηγούμενο. Ποια είναι η αιτία; Γνωστή. Οι ανταγωνισμοί, τα συμφέροντα των ισχυρών, που μάλιστα στον συγκεκριμένο πόλεμο οι ίδιοι όπλισαν όλες τις αντιμαχόμενες πλευρές.

Αυτό γινόταν και δυστυχώς αυτό γίνεται. Γι αυτό μια πρόταση για τη λύση του προσφυγικού δεν μπορεί να μην ξεκινάει απ’ την ανάγκη ενός ισχυρού αντιπολεμικού κινήματος και απ’ την ανάγκη ενός ισχυρού προσφυγικού κινήματος αλληλεγγύης, δίπλα στους κατατρεγμένους, δίπλα στα παιδιά που ήρθαν από την φωτιά και τον  θάνατο και μέσα από τα κύματα στη χώρα μας.

Ήταν πολύ θετικό το γεγονός ότι ο ελληνικός λαός στάθηκε αλληλέγγυος,  άφησε πίσω και απομόνωσε ρατσιστικές και ξενόφοβες τάσεις, δυστυχώς και πολιτικών που δεν είναι μόνο στη Χρυσή Αυγή, πολιτικών που υιοθετούν ακόμη τον όρο «λαθρομετανάστες» και είναι και αντιπρόεδροι της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Παρ’ όλες τις δυσκολίες, αντεπεξήλθε σ’ αυτό που είχε καθήκον ως λαός που έχει μνήμη και ξέρει τί πέρασε και ξέρει από προσφυγιά.

Αδυναμίες από την πλευρά της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ υπήρξαν, αλλά φαντάζεστε τη διαχείριση του προσφυγικού να την είχε η  προηγούμενη κυβέρνηση, όπου πρωτοκλασάτοι υπουργοί θα «λύνανε» το προσφυγικό και θα αντιμετώπιζαν τους πρόσφυγες ως λαθρομετανάστες, όρο που χρησιμοποιούν κατά κόρον όπου βρεθούν και όπου σταθούν;

Τα λέω αυτά για να τονίσω το εξής: Το Δημόσιο και η πολιτεία ως τέτοια έχει υποχρέωση να σταθεί δίπλα στους πρόσφυγες και σε ότι αφορά στην εκπαίδευση των προσφυγόπουλων αυτή  δεν πρέπει να εξαρτάται από καμία ΜΚΟ. Είναι άλλο πράγμα η αλληλεγγύη που μπορεί να έχει πχ η Ύπατη Αρμοστεία για μια σειρά ζητήματα που σχετίζονται με τη διαβίωση των προσφύγων και άλλο η εκπαίδευση των προσφυγόπουλων για την οποία αποκλειστική ευθύνη πρέπει να έχει το κράτος.

Στο σχολείο μου ήρθαν Συριάκια και σε δυο μήνες έμαθαν τη γλώσσα. Είδαμε στα παιδιά αυτά το αρχικό φοβισμένο βλέμμα να γίνεται χαμόγελο, αλλά είδαμε και τα υπόλοιπα παιδιά να ωφελούνται από αυτή τη συνύπαρξη. Είδαμε για παράδειγμα ο γραπτός τους λόγος σε ότι συσχετίζονταν με τη φιλία, με τις ανθρώπινες σχέσεις, την κοινωνία γενικότερα να βελτιώνεται.

Με βάση αυτές τις σκέψεις, η ΕΡΑ κάνει σαφές, να διεκδικήσουμε όλα τα προσφυγόπουλα χωρίς αστερίσκους να φοιτούν στο δημόσιο σχολείο, στο βασικό πρωινό πρόγραμμα και στο ολοήμερο.

Θα κλείσω με το ποιες πρέπει να είναι οι διεκδικήσεις  το Σεπτέμβρη , τι πρέπει να προτάξουμε.

  • 14χρονη δημόσια υποχρεωτική εκπαίδευση για όλα τα παιδιά με δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση στο νηπιαγωγείο.
  • Μαζικούς διορισμούς στην εκπαίδευση. Χρόνια τώρα οι αναπληρωτές είναι οι συμβασιούχοι στην εκπαίδευση και η ΕΡΑ ήταν από τις πρώτες παρατάξεις που χρησιμοποίησε τον πραγματικό όρο. Συμβασιούχοι. Επειδή είναι ολοφάνερο περισσότερο ίσως από κάθε άλλη περίπτωση του Δημοσίου ότι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, πρέπει να έχουμε μόνιμους διορισμούς και αυτό να είναι η προμετωπίδα του αγώνα μας
  • Μείωση του μέγιστου αριθμού των μαθητών στα τμήματα άμεσα.
  • Ανέγερση νέων κτιριακών υποδομών και κτιρίων ώστε να μπορεί να υλοποιηθεί το δεκατετράχρονο σχολείο και το υποχρεωτικό νηπιαγωγείο.
  • Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών να ισχύσει και στα ολιγοθέσια σχολεία, άρα και στα νηπιαγωγεία που είναι ούτως ή άλλως σχεδόν στο σύνολό τους 2/θέσια.
  • Νέα σχολικά προγράμματα και βιβλία που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες για ολόπλευρη βαθιά μόρφωση.
  • Στήριξη όλων των μαθητών που έχουν εκπαιδευτικές ανάγκες και μόνιμους διορισμούς των συναδέλφων στην ειδική αγωγή που χρόνια βρίσκονται στην αδιοριστία.
  • Δωρεάν γεύμα σε όλους τους μαθητές, επέκταση του προγράμματος και στα νηπιαγωγεία.
  • Ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του Συλλόγου Διδασκόντων στη βάση της αρχής της συμμετοχικής δημοκρατίας. Αλλαγή διατάξεων νόμων που αφορούν στον ρόλο των διευθυντών και των σχολικών συμβούλων. Απαλοιφή από τις αρμοδιότητες των σχολικών συμβούλων της δυνατότητας αξιολόγησης. Δεν μπορεί οι σχολικοί σύμβουλοι ταυτόχρονα να είναι συνεργάτες και αξιολογητές.
  • Θεσμοθέτηση στοχευμένων παιδαγωγικών συνεδριάσεων οι οποίες θα λογίζονται ως ώρα διδακτική. Όλοι μας και η εκπαίδευση θα ανέβει ένα κλικ παραπάνω όταν ο Σύλλογος Διδασκόντων θα συζητήσει υπό αυτούς τους όρους , όταν η παιδαγωγική συνεδρίαση θα θεωρείται από όλους  κρίσιμη παιδαγωγική πράξη.
  • Όλα τα προσφυγόπουλα στο δημόσιο σχολείο και στο βασικό πρωινό και στο ολοήμερο πρόγραμμα.
  • Οργανικές θέσεις στους συναδέλφους ειδικοτήτων.
  • Επανέρχομαι με την ανάγκη διορισμών των αναπληρωτών- χρόνιων συμβασιούχων της εκπαίδευσης και με αυτό θέλω να κλείσω. Πλήρη εργασιακά δικαιώματα, και μαζικούς διορισμούς των αναπληρωτών ώστε να σταματήσει η χρόνια περιπλάνησή τους  και κάθε χρονιά να βρίσκονται με την αβεβαιότητα για εργασία και να  τρέχουν με μια βαλίτσα στο χέρι σε διαφορετικούς τόπους.

Η ΕΡΑ για όλες μας τις διεκδικήσεις θα αγωνιστεί συλλογικά μέσα από τους συλλόγους και στους δρόμους, και συνολικότερα θα βρίσκεται πάντα στον αγώνα ενάντια στα μέτρα που απορρέουν από τα μνημόνια. Αυτόν τον αγώνα θα τον δώσει μέχρι την νίκη, μέχρι το σταμάτημα των μνημονίων και της επιτροπείας. Ταυτόχρονα όμως, επειδή δεν ξεχνάμε,  θα ήθελα να επισημάνω ότι θα αγωνιστούμε και  δεν θα επιτρέψουμε το γυρισμό στο παρελθόν ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ώστε   οι όποιες κατακτήσεις μας να μην ξαναγίνουν συνθήματα διεκδίκησης στα αυριανά στα  πανό του κλάδου και του κινήματος.

Τελευταία Ενημέρωση ( Σάββατο, 02 Σεπτέμβριος 2017 17:27 )  

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ